Rozwój motoryczny dziecka w 4 roku życia

Rozwój motoryczny dziecka w 4 roku życia

Video 0


Na początku 4 roku życia dziecka w większości przypadków rozwój motoryczny, emocjonalny poznawczy i językowy pozwala dziecku przebywać i odnaleźć się w grupie rówieśniczej. Rozwój motoryczny nadal przebiega szybko, ale już nie skokowo.

Jest to moment przełomowy, dziecko w tym wieku bowiem często rozpoczyna przedszkolną ścieżkę edukacyjną.


Rozwój dużej motoryki

  • Pojawia się umiejętność chodzenia po schodach krokiem naprzemiennym.
  • Chodzenie po płaskim staje się dla dziecka nudne. Dziecko biega, skacze w ten sposób doskonaląc umiejętność poruszania się.
  • Chętnie pokonuje różne przeszkody: zeskakuje ze stopni, przeskakuje przez przedmioty odbijając się obiema nogami od podłoża.
  • Piłka nadal jest ulubioną zabawką dziecka. Chętnie ją kopie i rzuca oraz coraz częściej udaje mu się ją złapać. Nie łapie piłki samymi dłońmi – najczęściej łapie całymi przedramionami i przyciska do siebie. Łapanie piłki jest dla niego wciąż bardzo trudnym zadaniem.
  • Doskonali jazdę na rowerku 3 kołowym i jest to czas na zaproponowanie dziecku rowerka biegowego.


Rozwój motoryki małej w 4 roku życia dziecka

  • Dziecko jest w stanie odwzorować podstawowe kształty takie jak kwadrat, prostokąt, koło, krzyż czy linię prostą.
  • Nabiera wprawy w rysowaniu po śladzie.
  • Jest w stanie narysować proste szkice takie jak auto, dom czy misia.
  • Czwarty rok życia dziecka przynosi również ostateczne ukształtowanie się dominacji stronnej.
  • Dziecko konsekwentnie posługuje się wybraną ręką.
  • Dzieci dwuręczne u których proces kształtowania się lateralizacji jest wydłużony nadal posługują się raz prawą, a raz lewą ręką.
  • Buduje konstrukcje z klocków.
  • Usprawnia samoobsługę.
  • Zamalowuje powierzchnię kartki lub jej wybrany fragment bez precyzyjnego trzymania się granic.



Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą

  • Wspinanie się na drabinki i korzystanie z dobrodziejstw placów zabaw.
  • Organizuj dziecku konkursy biegowe używając poleceń nieskomplikowanych językowo np. „Biegnij szybko do mamy i wróć do mnie.”
  • Ustal odległość jaką dziecko ma przebiec i organizujcie wyścigi biegowe. Pamiętaj o wydawaniu poleceń „Gotowy do biegu…Start!”. W ten sposób ćwiczycie jednocześnie refleks i zdolność koncentracji.


Ćwiczenia usprawniające motorykę małą

  • Rysowanie równoległe lub odwzorowywanie prostych schematów, takich jak dom, bałwanek, słońce.
  • Naprzemienne budowanie z dzieckiem z klocków z jednoczesnym naśladowaniem dźwięków wydawanych przez zabawki.
  • Budowanie budowli tematycznych wraz z zabawą kierowaną o tej tematyce.
  • Rysowanie połowy obrazka polegające na ty, że rodzic rysuje pół obrazka na kartce a dziecko kończy obrazek (odbicia lustrzane).
  • Dorysowywanie brakującego elementu w rysunku np. oko człowieka, ucho kotka.
  • Samodzielne mycie zębów.
  • Zabawy tematyczne, mające na celu naukę posługiwania się narzędziami np. zakład fryzjerski – czesanie lalki, warsztat samochodowy – wkręcanie kół do autka, zamiatanie domu.
  • Nawlekanie na sznurek klocków/koralików.
  • Samodzielne smarowanie chleba masłem.
  • Zapinanie na karteczkach spinaczy.
  • Zapinanie guzików


Jakich pomocy jeszcze możesz użyć?

Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.



#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami. Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *