Rozwój motoryczny 5-cio i 6-cio latków

Rozwój motoryczny 5-cio i 6-cio latków

Motoryka mała i terapia reki Trochę teorii Video 0


Piąty i szósty rok życia dziecka to ugruntowanie nabytych wcześniej umiejętności oraz doskonalenie sprawności, które umożliwiają mu częściowo samodzielne funkcjonowanie.


Rozwój dużej motoryki

  • Dziecko uczy się jeździć na łyżwach, nartach, jeździć na rowerze i pływać.
  • Wzrasta koordynacja ruchów dziecka oraz jego siła.
  • Wchodzi po schodach krokiem naprzemiennym bez trzymania się poręczy.
  • Skakanie na jednej nodze nie stanowi już dla dziecka trudności. Po ukończeniu 5 lat dziecko podnosząc jedną nogę do góry zgina ją w kolanie i unosi stopę do tyłu.
  • 6-latek potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami.
  • Potrafi skakać ze skakanką
  • Potrafi powtarzać sekwencje ruchowe.

Pamiętaj!

Sekwencje ruchowe warunkują rozwój sekwencji wzrokowych i dźwiękowych. Dlatego też baw się z dzieckiem w zabawy polegające na powtarzaniu sekwencji ruchów.


Rozwój motoryki małej

  • Doskonalą się umiejętności samoobsługi (zapinanie guzików, suwaków, czasem sznurowanie butów).
  • Dziecko 6 letnie samodzielnie myje zęby, czesze się, ubiera, myje ręce i twarz.
  • Dziecko w tym wieku tworzy już rysunki tematyczne.
  • Przy rysowaniu uruchamia się nadgarstek a ruchy dłoni są coraz precyzyjniejsze.


Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą

  • Łapanie piłki połączone z grami językowymi.
  • Skakanie ze skakanką wypowiadając ciągi zautomatyzowane.
  • Zabawy w „Co teraz robię?” polegające na odgrywaniu przez rodzica (naprzemiennie z dzieckiem) pantomimy (scenek) z codziennego życia i odgadywanie „Co robię?” Np. ścielenie łózka, zamiatanie podłogi, mycie zębów, wiązanie butów itp.
  • Naprzemienne skakanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami.


Ćwiczenia usprawniające motorykę małą

  • Zapinanie guzików i wiązanie butów
  • Nawlekanie na sznurek sekwencji klocków
  • Kolorowanie według zasad np. żółty – koło, czerwony – kwadrat.
  • Zabawy tematyczne np. naprawa samochodu, zakupy, czesanie lalki.
  • Rysowanie w labiryntach.
  • Samoobsługa w kuchni.


Jak wykonywać ćwiczenia i jakich pomocy jeszcze możesz użyć?

Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.



#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami. Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *