Origami – czy wiesz jaki ma wpływ na Twoje dziecko?
Origami to sztuka składania papieru, której historia sięga VI wieku naszej ery. Za kolebkę origami uznawana jest Japonia, a jak się okazuje, powstało ono w Chinach. W Japonii pojawiło się niedługo potem, bo już w VII wieku, a wszystko za sprawą mnichów, którzy wśród Japończyków zaszczepili duże zamiłowanie do składania papieru.
O origami możesz przeczytać w internecie wiele informacji, ja dziś chciałabym skupić się na…
Kwestii terapeutyczno-edukacyjnej
Nie wiem czy wiesz, że lekarze wykorzystują origami przy rehabilitacji osób starszych i chorych, a psychologowie przy badaniu cech charakteru, bowiem origami to nie tylko odtwarzanie natury, to przede wszystkim jej tworzenie, to nadanie jej wyrazu własnego widzenia świata.
ORIGAMI jest więc dzisiaj:
- sztuką składania papieru,
- metodą pracy wychowawczej z dziećmi, młodzieżą, a także dorosłymi,
- metodą edukacyjną wspierania rozwoju,
- formą terapii w pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi oraz upośledzonymi,
- metodą stymulującą rozwój dzieci wybitnie zdolnych,
- lekcją cierpliwości, dokładności i dyscypliny,
- ciekawym zajęciem wypełniającym wolny czas dzieci i dorosłych.
Origami i nauka czytania
Od niedawna zaczęłam z Milenką bawić się techniką origami. Nie wiem czy wiesz, że metoda manipulacji i badania dotykiem form ma ważne znaczenie dla… procesu uczenia czytania!
Oko dziecka 6-7-letniego nie jest przygotowane do liniowego odbioru informacji i męczy się przy wodzeniu po wyrazach. Oglądanie płaskich modeli origami z kół oraz manipulowanie nimi umożliwia swobodną wędrówkę soczewki oka w różne kierunki, co wzmacnia nerw wzrokowy i pomaga w uzyskaniu stabilności mięśnia wzrokowego. Dzięki tym procesom zachodzącym w mózgu, dziecko pracujące systematycznie metodą origami zaczyna niejako „samoistnie” płynnie czytać.
Ponadto poprzez składanie elementów, przesuwanie ich itp. dziecko:
– Utrwala kierunki na płaszczyźnie,
– Nazywa położenie przedmiotów względem siebie,
– Ćwiczy koncentrację uwagi, logiczne myślenie, pamięć,
– Wspiera rozwój procesów poznawczych,
– Usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
– Rozwija tzw. myślenie konstrukcyjne,
– Przejawia emocjonalność podczas tworzenia, która ma ogromny wpływ na rozwój mowy,
– Manipulowanie modelami jest korzystne dla przyrostu nowych powiązań nerwowych w korze mózgu i mielinizacji tych powiązań,
– Stymuluje i wspiera rozwój wyobraźni,
– Rozwija motorykę małą.
Origami – pożyteczne rady
- Podczas pracy z dziećmi młodszymi, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, warto dla ułatwienia stosować określenia prostych form podstawowych używane przez Frobla. Dzieci opanowują bowiem szybciej codzienne pojęcia, takie jak: „chustka na głowę” lub „chusteczka do nosa”, „schody”, „latawiec”, „obrus”, „list”, „szafa” czy „namiot”, niż trudne japońskie nazwy.
- Na początku składamy koła lub kwadraty wykorzystując model rodzica/nauczyciela i komponujemy na płaszczyźnie. Analiza dotykowa modelu jest informacją, w jaki sposób składamy koła lub kwadraty. Nie podajemy instrukcji jak zaginać papier, ponieważ dziecko ma uczestniczyć w procesie badawczym.
- Do pierwszych prób w składaniu wykorzystujemy formy proste kompozycyjnie z jednym zgięciem, później z dwoma itd.
- Wykonywana przez dzieci forma powinna być przez rodzica wykorzystana do zabawy lub gry dydaktycznej. Pod każdym zagiętym kołem może kryć się jakaś tajemnica, znak, cyfra, literka.
- Składamy koła i kwadraty, które są foremnymi figurami geometrycznymi,
- Pracując z małymi dziećmi (3,4 -latkami) możemy wzbogacić składanie dorysowaniem pewnego elementu.
- Staramy się przez kolejne ćwiczenia wprowadzać takie formy origami, aby dzieci odkrywały możliwość złożenia każdego elementu,
Parę słów o papierze
W Japonii używa się do origami specjalnych papierów. Wybór jest ogromny. Są papiery wzorzyste , dwu i jednokolorowe. Z jedną stroną zadrukowaną, a drugą białą.
Ty do składania możesz używać każdego papieru, który jest względnie wytrzymały i zgina się dając ostrą krawędź. Zazwyczaj w sklepach specjalistycznych można znaleźć szeroką gamę kwadratowych lub prostokątnych kartek różnej wielkości i w rozmaitych kolorach.
Nieco bardziej wyszukanego, specjalnego japońskiego papieru do origami (jednobarwnego, w delikatne wzory lub tęczowego) powinnaś używać dopiero wtedy, gdy naprawdę dojdziecie do wprawy w składaniu.
Kartki okrągłe stwarzają nowe możliwości składania kwiatów lub okrągłych ozdób.
Ponadto do składania nadają się wzorzyste papiery do pakowania prezentów, papier listowy, nie liniowany papier do pisania, papier komputerowy oraz utrzymany w pastelowych barwach papier do kopiarek.
Ja z Milenką na początek naszej przygody z origami używamy gotowych zestawów origami dla dzieci, które możecie kupić w sklepie Majolinek.
Kartki są już docięte w kwadraty, mają zadrukowane obie strony i powstają z nich fantastyczne zwierzątka.
Bezpłatne materiały do ćwiczeń z dzieckiem!
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „DINOZAURY” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem! ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
“DINOZAURY” – darmowy zestaw edukacyjny do pracy z dzieckiem.
“Dinozaury” to zestaw edukacyjny w niesamowicie, barwnej, kolorowej szacie graficznej, która zachęci każde dziecko do zabawy!
W skład pakietu wchodzi aż 29 stron z różnorodnymi ćwiczeniami: układanki paskowe do nauki liczenia, karty pracy z etykietami do nauki sortowania wg rozmiaru, plansze do ćwiczeń chwytu pęsetowego i koordynacji ręka-oko, układanki do wspierania analizy i syntezy wzrokowej z cięciami w pionie, poziomie i skosie, szablony i etykiety do układanek lewopółkulowych, materiały do nauki wycinania oraz nazywania i rozpoznawania figur geometrycznych… oraz wiele, wiele innych!