Egipskie potyczki
Egipskie potyczki to gra planszowa która oferuje wyścig dla dwóch graczy, sporą dawkę interakcji, a przy tym wymaga myślenia strategicznego.
Oto i ono…
Moje najmłodsze dziecko, które stworzyłam przy współpracy z Buu Strasznie Fajne Zabawki. Jak wiesz uwielbiam gry planszowe, bo mogę w nich przemycić sporą dawkę terapii podczas rozgrywek. To są tego typu pomoce, gdy dziecko świetnie się bawi i nawet nie wie jak bardzo pracuje mu mózg 🙂
Historia
Grę Egipskie potyczki stworzyłam opierając się na zasadach Królewskiej Gry z Ur. Uwielbiam starożytne gry, z jednej strony proste, z drugiej wymagające strategicznego myślenia. Tu nic nie dzieje się przypadkowo i warto planować swoje ruchy.
Gra Dwudziestu Pól posiada swoją drugą nazwę wywodzącą się od starożytnego miasta Ur, leżącego w Mezopotamii – czyli Królewska gra z Ur. To właśnie w grobowcach w tym mieście odkryto najstarsze wersje tej gry dzięki wykopaliskom Charlesa Woolleya. Wykopaliska prowadzone były w latach 20-tych XX wieku.
Przez wiele dekad nie wiedziano jak grać w Grę z Ur, aż do ostatnich lat. Irving Finkel z British Museum odnalazł i odczytał tabliczkę glinianą, zawierającą część zasad tej gry. Z uwagi na to, że mamy tylko częściowe informacje, funkcjonuje dziś kilka wersji zasad.
Inspiracja
To właśnie Gra Dwudziestu Pól zainspirowała mnie do stworzenia własnej gry opierającej się częściowo na zasadach tej wspaniałej gry. Moja gra również oparta jest na planszy składającej się z dwudziestu pól. Jednak w mojej grze przeniesiemy się do mitologii egipskiej i będziemy walczyć jednym z dwóch bogów: Horusem lub Anubisem.
Zestaw do gry
W skład gry wchodzi nietypowa plansza z dwudziestoma polami. Jej najważniejszymi polami są Skarabeusze. Każdy z graczy dysponuje siedmioma, dwustronnymi pionkami. Na każdej stronie (awersie i rewersie) znajduje się symbol danego boga, a tylko na rewersie symbol znajduje się w okręgu. Te okręgi mają znaczenie przy rozbudowanej wersji gry.
Do gry dołączone są także nietypowe kości – po jednej dla każdego gracza. Kości te są to patyczki, na których znajdują się różne ilości symboli. Dodatkowo załączona jest także drewniana tabliczka z opisami wszystkich pól funkcyjnych.
Cel gry
Celem gry jest przeprowadzenie przez gracza wszystkich swoich siedmiu pionków do końcowego pola i jednocześnie utrudnienie tego zadania przeciwnikowi poprzez strącanie jego pionków.
Pionki z symbolem danego boga otoczone okręgiem są nietykalne i nie można ich zbić. Lecz aby pionki gracza stały się nietykalne muszą najpierw dotrzeć na odpowiednie pole. Wszystkie pionki w grze zaczynają rozgrywkę awersem do góry (z symbolem Horusa lub Anubisa bez okręgu)
Zasady – wersja uproszczona
W wersję uproszczoną z powodzeniem zagracie już dzieckiem 3-4 letnim. W rozgrywce uwzględniamy tylko pola ze Skarabeuszem, które oznaczają dodatkowy rzut kostką i ruch dowolnym pionkiem, a także gwarantują nietykalność. Jeśli pionek stanie na polu ze Skarabeuszem – przeciwnik nie może go zbić.
A także pola z Kotem – są to pola przemiany. To właśnie na tym polu gracz odwraca swój pionek na drugą stronę. Jeśli pionek zostanie odwrócony rewersem (symbol otoczony okręgiem) do góry – jego pionek jest nietykalny. Oznacza to, że nie można go zbić na żadnym polu.
Jeśli gracz swoim pionkiem który posiadł nietykalność znowu stanie na polu z Kotem, musi przewrócić pionek ponownie. Pole z Kotem to zawsze obrót pionka na drugą stronę.
Jak grać?
Każdy uczestnik otrzymuje zestaw 7 pionków oraz 1 kość z wybranym symbolem (Horusa lub Anubisa). Gracz umieszcza pionki na polu startowym awersem do góry (symbol boga na pionku bez okręgu). Pierwszym polem na planszy jest pole z Piramidą.
Gracz rzuca swoją kością i włącza do gry jeden pionek. W kolejnych swoich rzutach może na planszę wprowadzić wszystkie swoje pionki. Gra polega na tym, aby jak najszybciej przeprowadzić wszystkie swoje pionki przez planszę, utrudniając to przeciwnikowi zbijając jego pionki.
Gracz może wprowadzać na planszę i przeprowadzać przez nią po jednym pionku. Może do gry włączać kolejne pionki – tutaj już działa strategia.
Może także strącać pionki przeciwnika stojące na różnych polach z wyjątkiem pola ze Skarabeuszem oraz pionków odwróconych rewersem do góry (z okręgiem). Jeśli gracz zbije pionek przeciwnika, stając na polu który on zajmuje, strąca go z planszy. Pionek zbity trafia na pole startowe i rozpoczyna wędrówkę przez planszę od nowa.
Zakończenie
Gra kończy się w momencie sprowadzenia przez gracza wszystkich swoich pionków na pole końcowe. Wejście na pole końcowe jest możliwe tylko w przypadku wyrzucenia dokładnej, odpowiedniej liczby oczek na kości!
Podczas gry dziecko nie może więc lecieć jak szalone do przodu. Bowiem utknie w momencie gdy jego własne pionki zablokują mu zejście z planszy. Musi się zastanowić: w której chwili zejść którym pionkiem z planszy? Może przesunąć któryś który znajduje się na środku planszy, a może wprowadzić nowy pionek na planszę? A może też zbić pionek przeciwnika?
Co w danej chwili po rzucie kością jest najbardziej opłacalne dla gracza?
Wersja rozszerzona
W rozgrywce uwzględniamy wszystkie pola i tutaj zabawa zaczyna się już bardziej zaawansowana. W grę tę gram z moją prawie 7 latką i radzi sobie znakomicie!
Im starszy wiekiem gracz, tym potyczka między dwoma bogami robi się bardziej zacięta. Tu już nie ma miejsce na przypadek – wkracza strategia przez duże S!
Ogólne zasady gry są dokładnie takie same jak w wersji uproszczonej dla młodszych dzieci. Różnią się tym, że wszystkie pola są funkcyjne. I tak samo pole ze Skarabeuszem jest najważniejsze, bo daje dodatkowy rzut kością oraz nietykalność.
Pole z Kotem działa tak samo jak w wersji uproszczonej czyli jest to pole przemiany. Grając w grę możecie spotkać się z przypadkiem:
Gracz rzuca kością i staje na polu z Kotem. Odwraca wtedy swój pionek na drugą stronę i w tej chwili jego symbol boga jest otoczony kołem i jest nietykalny. Drugi gracz nie może go zbić, na żadnym polu. A co jeśli drugi gracz rzuci kością i jego pionek musiałby stanąć na polu na którym stoi nietykalny pionek przeciwnika?
Nie może zbić pionka i stanąć na tym polu, bo pionek jest nietykalny. Jeśli nietykalny pionek stoi na Skarabeuszu, ups – podwójna nietykalność! Musi wykonać ruch innym pionkiem. A co jak już nie może? No to przepada jego kolejka.
Ale gdy nietykalny pionek stoi na polu piramidy? Tu już wkracza taktyka, blokowanie, budowanie piramid… Jak mówiłam – to strategia przez ogromne S.
A co z przypadkiem gdy nietykalny pionek znowu trafi na pole z Kotem? Gracz odwróci ponownie pionek na drugą stronę i w tym momencie pionek może być już zbity.
Inne pola na planszy
Każdy symbol jest symbolem funkcyjnym to oznacza, że jest mu przyporządkowane jakieś działanie.
I tak w wersji rozszerzonej już naprawdę zaczyna robić się interesująco i strategicznie! Na niektórych polach można ustawiać piramidę z pionków – oznacza to, że pionki się nie zbijają, ale ustawiają na sobie. W ten sposób możemy blokować pionki przeciwnika – bowiem tylko najwyższy pionek z piramidy może wykonać ruch. Pionki stojące niżej – muszą poczekać aż pionek który na nich leży – pójdzie dalej.
A to nie wszystko!
Oprócz ustawiania piramid, odwracania pionków na polu przemiany, dodatkowych rzutów kością, będziecie także się cofać, odpoczywać, zbijać całe piramidy pionków…
Gra składa się z pięknie wykonanej drewnianej, trwałej planszy. Plansza jest na tyle cienka, że z powodzeniem wsuniecie ją do Waszego bagażu wakacyjnego. Zacięte rozgrywki między dwoma bogami Horusem i Anubisem umilą Wam wakacyjne wieczory.
A może skłonią dziecko do zainteresowania się bogatą mitologią egipską?
Gdzie kupić grę?
Grę można kupić tylko i wyłącznie w moim sklepie.
Grę kupisz tutaj:
Pozdrawiam Cię serdecznie!
ćwiczę z KreatywneWrota.pl ćwiczenia funkcji poznawczych gry planszowe i karciane koncentracja Kreatywne Wrota