Czy możesz wykorzystać UNO w terapii?
![](https://marzena.fenert.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6322-1024x683.jpg)
Fenomen gry w UNO był dla mnie niepojęty, do czasu aż nie zagrałam w nią po raz pierwszy. Dzisiaj chciałabym Wam pokazać nie jak w nią grać, lecz parę pomysłów jak możecie wykorzystać UNO w terapii.
Dosłownie parę słów o UNO
UNO to niedroga gra karciana, na którą może sobie pozwolić właściwie każdy. Czas rozgrywki jest krótki, sama rozgrywka jest płynna i nie wymaga od graczy większego wysiłku. Jednocześnie daje wiele satysfakcji i zabawy.
Pozwala grać tak samo przyjemnie w 2 jak i w 10 osób, choć po rozgrywkach w jakich uczestniczyłam więcej zabawy miałam w większym gronie. Po prostu było więcej zwrotów akcji. W 2 osoby bardzo często gram z córką. A zasady? Są bardzo proste i tłumaczy się je w kilka minut.
Ale dziś nie o tym jak grać w UNO tylko o różnorodnych ćwiczeniach terapeutycznych z wykorzystaniem UNO.
Kategoryzacja
Najprostsze ćwiczenie, które z łatwością możesz przeprowadzić już 2 letnim maluszkiem. Rozłóż po jednej karcie z każdego koloru. Zadaniem dziecka jest rozłożenie kolejnych kart na odpowiednie „kupki” – czyli kategoryzacja wg. koloru.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6270-1024x682.jpg)
Rozpoznawanie symboli cyfr
Czy pamiętasz jak na moim webinarze „Podstawowe rozumowania matematyczne – klasyfikowanie” – mówiłam o tym, że jednym z aspektów liczby naturalnej jest aspekt symboliczny?
Jednym z takich symboli jest cyfra, a następnie całe zestawy cyfr symbolizujące liczbę. W szkole uczeń zaczyna posługiwać się formułami matematycznymi, czyli symbolami czynności, które można opisać słownie lub za pomocą znaków działań matematycznych i cyfr.
Ale my pracujemy dziś z maluszkami, które zapoznajemy z aspektem symbolicznym, czyli mówiąc wprost: uczymy dziecko rozpoznawać symbole cyfr.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/web_klasyfikowanie.png)
Webinar „Podstawowe rozumowania matematyczne – klasyfikowanie” KUPISZ TUTAJ
Jak możesz to zrobić wykorzystując grę UNO i na przykład kolorowe perły Montessori?
To bardzo proste! Przygotuj kolorowe perły oraz talię kart do gry w UNO. Wyjmij wszystkie karty funkcyjne i pozostaw tylko liczbowe. Potasuj karty i rozdaj między uczestników.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6271-1024x625.jpg)
Każdy z graczy bierze po kolei jedną kartę ze swojej puli i wykłada ją na stół. Pamiętaj o tym, aby karty kłaść kolorami na osobne „kupki” przy okazji ćwicząc kategoryzowanie – opisane w pierwszym ćwiczeniu.
Gracz po wyłożeniu karty na głos mówi jaką ma liczbę i kładzie ją na odpowiedni stos. Kolejną czynnością jaką musi wykonać gracz to położyć odpowiednie perły ponad kartą, którą położył.
Zróbmy to razem, krok po kroku, aby wszystko było jasne:
Teraz moja kolej: biorę z mojej puli pierwszą kartę i sprawdzam co mam. Niebieska szóstka. Mówię na głos: Mam sześć. Moja karta jest koloru niebieskiego.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6272-1024x596.jpg)
Ponad niebieskim stosem kart leżą perły Montessori symbolizujące liczbę pięć. Zabieram perły i wrzucam je do pudełka.
Na niebieski stos kładę moją niebieską kartę z szóstką, po czym wyszukuję w pudełku z perłami, tę która symbolizuje liczbę sześć.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6273-1024x596.jpg)
Następnie kładę perły ponad stos niebieskich kart, tak jak na zdjęciu poniżej. Teraz kolej następnego gracza i tak w kółko i w kółko, aż do wyczerpania wszystkich kart u graczy.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6274-1024x592.jpg)
Pograjmy w memory
Czy wiedziałaś, że kartami UNO, możesz też grać w memory? To bardzo proste! Rozłóż na stole odpowiednie karty, dobierając je wcześniej takimi samymi parami kolorystycznymi i liczbowymi.
Nie sugeruj się ilością kart na moim zdjęciu! Pamiętaj, aby ilość par dostosować do możliwości percepcyjnych dziecka. Naprawdę to jest całkiem w porządku, gdy z 2 letnim dzieckiem będziesz grała w memory złożone z 2 czy 3 par.
Zasady gry w memory są tak banalnie proste, że na pewno je znasz. Ale mimo wszystko gdybyś jednak czuła się zagubiona, powiem Ci tylko szybko: każdy z graczy odkrywa dwie karty. Jeśli są identyczne – gracz zabiera obie karty.
Jeśli się różnią, gracz odwraca je i stara się zapamiętać która karta, gdzie leżała. Wygrywa ten gracz, który ma najwięcej par.
Prawda, że to łatwe?
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6277-1024x658.jpg)
Tworzenie ciągów liczb
To proste ćwiczenie polegające na tym, że dziecko układa ciąg kolejnych liczb. Może układać ciąg bez względu na kolor kart, może uwzględniając kolor. Może tworzyć ciągi rosnące i malejące.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6279-1024x672.jpg)
Możesz także tworzyć z dzieckiem ciągi rosnące lub malejące z liczb parzystych:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6280-1024x647.jpg)
Skoro były ciągi z liczb parzystych, to nie zapomnij także o tworzeniu ciągów liczbowych z liczb nieparzystych:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6281-1024x647.jpg)
Dodawanie z wykorzystaniem kart UNO
Tutaj nawet nie muszę Ci tłumaczyć jak ćwiczyć z dzieckiem, bo wystarczy, że rzucisz okiem na zdjęcie i od razu będziesz wiedziała.
Napiszę Ci tylko, abyś przy każdym kolejnym działaniu matematycznym jakie układasz młodszemu dziecku, które jeszcze nie liczy sprawnie: podawała na dole różne odpowiedzi. Odpowiedzi składające się z 3-5 kart – w zależności od możliwości dziecka.
Pamiętaj, że w ten sam sposób możesz ćwiczyć z dzieckiem także proste odejmowanie.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6283-1024x699.jpg)
A co z młodszymi dziećmi, które nie potrafią jeszcze dodawać w pamięci? Wykorzystaj liczmany! Jakiekolwiek. Mogą to być dedykowane liczmany, mogą być patyczki, gumki, guziki, pomponiki itp.
Możesz także, jeśli masz użyć kolorowych pereł Montessori, o tak:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6284-1024x683.jpg)
Gra „Zakreśl kropki”
Na czystej kartce papieru narysuj dużo, dużo, bardzo dużo kropek. Pamiętaj, aby kropki narysować mniej więcej prosto w poziomie i pionie.
Weź talię kart UNO z usuniętymi kartami funkcyjnymi i tyle kredek w różnych kolorach, ilu jest graczy.
Zasady gry są bardzo proste! Każdy z graczy po kolei bierze jedną kartę, odczytuje na głos liczbę i swoim kolorem kredki zakreśla pętlą tyle kropek ile wskazuje karta:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6286-1024x659.jpg)
Gracze naprzemiennie biorą jedną kartę i zakreślają kropki na planszy. Wygrywa ten z graczy, który na końcu gry ma zakreślone najwięcej kropek.
Prawda, że proste? A jak mało materiałów potrzeba do tej ciekawej rozgrywki!
Spodobała Ci się gra „Zakreśl kropki”, ale chcesz Waszą zabawę przenieść na wyższy poziom?
Nauka dodawania w grze „Zakreśl kropki”
Przygotuj taką samą planszę z kropkami oraz kolorowe kredki – tyle, ilu będzie graczy. Jeśli użyjesz dwóch kostek, dziecko może w ten sposób ćwiczyć naukę dodawania do 12.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6288-1024x680.jpg)
A jak gram z Milenką?
U nas już wyższy poziom – czyli nauka dodawania w pamięci do dwudziestu i ciut wyżej 😉 W tym celu używam już bardziej zaawansowanych kostek:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2019/07/IMG_6290-1024x625.jpg)
Mam nadzieję, że moje propozycje ćwiczeń i zabaw z kartami do gry w UNO Ci się podobają.
Miło mi będzie jeśli pozostawisz po sobie komentarz.
analiza i synteza wzrokowa ciągi zautomatyzowane ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia prawopółkulowe DIY pomoce terapeutyczne edukacja matematyczna gry planszowe i karciane kategoryzacje Kreatywne SOS