Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb w zakresie od 1 do 1000 z odpowiednim symbolem graficznym

Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb w zakresie od 1 do 1000 z odpowiednim symbolem graficznym

Edukacja Edukacja matematyczna Edukacja Montessori Materiał matematyczny 0

W jednym z poprzednich wpisów opisałam Wam jak nauczyć dziecko kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym. Dzisiaj pójdziemy kolejny krok dalej, czyli nauczymy dziecko kojarzenia liczb w zakresie od 1 do 1000 z ich symbolami graficznymi.

Przygotowanie materiału

Nauczysz dzisiaj swoje dziecko zasady tworzenia jednostek wyższego rzędu z jednostek niższego rzędu w systemie dziesiątkowym.

Przygotuj karty liczbowe od 1 do 1000, a ze złotego materiału: dziewięć jedności, dziewięć dziesiątek, dziewięć setek i dziewięć tysięcy.

Prezentacja

  •  Wybierz z kart z cyframi kartę z liczbą 1 i połóż ją w prawym górnym rogu dywanika. Wskaż ją palcem mówiąc dziecku – To jest jeden. Następnie z prawej strony karty połóż jeden koralik podając jego nazwę: Jeden (jedna jedność).
  • Następnie pokaż dziecku kartę z symbolem 2 i powiedz: To jest dwa. Połóż ją pod kartą 1, przesuń w dół pierwszy złoty koralik i dodaj jeszcze jeden. W chwili wykonywania tej czynności powiedz: jeden, dwa (jedna jedność, dwie jedności).


  

  • Czynności te powtarzaj aż dojdziesz do 9, za każdym razem przesuwając koraliki w dół i dodając jeden koralik.  Robisz to aby odzwierciedlić ILOŚĆ ODPOWIADAJĄCĄ DANEMU SYMBOLOWI który jest umieszczony na karcie.
  • W chwili gdy położysz i przeliczysz 9 koralików, zapytaj dziecko: Czy wiesz co by się stało, gdybyśmy dołożyli jeszcze jedną jedność (jeden)? Ile byłoby jedności? Byłoby dziesięć jedności, mielibyśmy jedną dziesiątkę.

       

      

  • Teraz przechodzimy do dziesiątek. Pokaż dziecku kartę z liczbą dziesięć i połóż ją po lewej stronie karty z jedynką.  Pamiętaj, aby z prawej strony karty 10 zostawić miejsce na umieszczenie złotych dziesiątek. Postępuj analogicznie jak z prezentacją jedności, pamiętając aby za każdym razem przesuwać w dół dziesiątki i dodawać jedną dziesiątkę.

    

     

  • Postępuj w ten sam sposób, aż dojdziesz do 90. Następnie zapytaj jak przy liczbie 9: Co by było gdyby do dziewięciu dziesiątek dołożyć jedną dziesiątkę?
  • Następnie przejdź i zaprezentuj dziecku analogicznie setki, aż dojdziesz do jednego tysiąca.

To jest widok na nasz dywanik, po zakończeniu prezentacji:

    

    

Czy na tym koniec?

Oczywiście, że nie!

Teraz czas na ćwiczenia które mają na celu sprawdzenie czy dziecko prawidłowo kojarzy liczbę i symbol graficzny. A także czy prawidłowo posługuje się w mowie czynnej językiem matematycznym. Ćwiczenia te wykonuj niejednokrotnie, tak długo aż dziecko prawidłowo będzie wykonywało polecenia.

Pamiętaj, że ćwiczenia powinnaś wykonywać regularnie. Jeśli zapoznasz dziecko z materiałem i odłożysz go na miesiąc czy dwa – to po tym czasie znów wracasz do początku, czyli do prezentacji. Jeśli dziecko nie opanowało dobrze materiału i nie będziesz wykonywać z nim regularnych ćwiczeń utrwalających, nie możesz po jakimś czasie nagle rozpocząć pracy z tym materiałem rozpoczynając od ćwiczeń.

Przykłady ćwiczeń

  1. Podaj słownie liczbę. Zadaniem dziecka jest utworzenie ze złotego materiału odpowiedniego zbioru koralików i dopasowanie właściwej karty z liczbą.
  2. Na dywaniku połóż parę zbiorów różnorodnych liczb utworzonych ze złotego materiału. Na przykład 1,5,4,9. Pamiętaj, że układasz tylko jedności lub tylko dziesiątki czy setki. Zadaniem dziecka jest dobranie odpowiedniej karty liczbowej i odczytanie znajdującego się na niej symbolu graficznego.
  3. Na dywaniku połóż kartę liczbową podając jej nazwę (np. czterdzieści – cztery dziesiątki). Zadaniem dziecka jest ułożenie ze złotego materiału odpowiedniego zbioru koralików i nazwanie go.
  4. Wskazujesz jakąś kartę liczbową i prosisz dziecko aby ją nazwało oraz położyło przy niej odpowiednią liczbę koralików.
  5. Po opanowaniu przez dziecko poprzednich ćwiczeń, układasz różnorodne liczby np. 20, 400, 5, 200.  Zadaniem dziecka jest dobranie odpowiedniej karty liczbowej i odczytanie znajdującego się na niej symbolu graficznego.

Pamiętaj!

To jak wprowadzam córce matematyczny materiał Montessori jest ściśle dostosowane do jej możliwości poznawczych. Moje prezentacje i ćwiczenia na materiale Montessori na pewno odbiegają od wytycznych pedagogiki.

Jeśli jesteś zainteresowana moimi pozostałymi wpisami o złotym materiale Montessori znajdziesz je tutaj:

   

      

Bibliografia:
Sabina Guz „Edukacja w systemie Marii Montessori”


Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *