Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym
Przed przystąpieniem do ćwiczeń kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym musimy zapoznać dziecko z kartami liczbowymi.
Co to są karty liczbowe?
Karty liczbowe umożliwiają zapoznanie dziecka z zapisem liczb za pomocą cyfr w zakresie od 1 do 9000.
Karty te to tabliczki o 4 długościach z wydrukowanymi na nich cyframi stanowiącymi symbole graficzne. Karty te możecie kupić we wszystkich sklepach z pomocami Montessori. Moje karty wykonał dla Milenki mój przyjaciel. Wykonane są ze sklejki i wypalone są na nich zostały liczby, które sama pomalowałam na odpowiednie kolory.
- jedności od 1 do 9 są w kolorze zielonym
- dziesiątki od 10 do 90 są w kolorze niebieskim
- setki od 100 do 900 są w kolorze czerwonym
- tysiące od 1000 do 9000 są w kolorze zielonym
Prezentacja kart liczbowych z graficznym symbolem: 1, 10, 100 i 1000
Przygotowanie
Na początku zapoznajemy dziecko tylko z symbolami graficznymi jedności, dziesiątki, setki i tysiąca. W tym celu przygotowujemy karty liczbowe: 1, 10, 100 i 1000.
Etap pierwszy
Zaczynamy od karty przedstawiającej jeden i po kolei pokazujemy poszczególne karty dziecku podając ich nazwy: jeden (jedna jedność), dziesięć (jedna dziesiątka), sto (jedna setka), tysiąc (jeden tysiąc).
Etap drugi
W tym etapie sprawdzamy czy dziecko prawidłowo kojarzy nazwę z symbolem graficznym. Wydajemy dziecku różne polecenia, np. podaj dziesięć, pokaż tysiąc, przykryj dłonią jeden itp.
Etap trzeci
W tym etapie sprawdzamy czy dziecko prawidłowo zapamiętało i operuje nazwami liczebników. Aby to sprawdzić rodzic wskazując poszczególne karty palcem pyta dziecko: „Co to jest?”
Jak już mamy pewność, że dziecko opanowało ten materiał, możemy przejść do kolejnego kroku czyli:
Nauki kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym.
Na tacy przygotowujemy złoty materiał, który symbolizuje: jedność, dziesiątkę, setkę i tysiąc oraz odpowiadające im karty liczbowe. Ja przygotowałam także naszą matę i pracujemy na macie.
W pierwszym etapie pokazujemy dziecku jednocześnie poszczególne elementy złotego materiału i odpowiadające im karty, zaczynając od jedności i nie zapominając o tym, że na głos mówimy ich nazwy.
Drugi etap to:
- pokazywanie i nazywanie poszczególnym elementów złotego materiału, a dziecko wskazuje odpowiednie karty
- pokazujemy i nazywamy poszczególne karty, a dziecko wskazuje odpowiedni złoty materiał
Trzeci etap to samodzielne nazywanie przez dziecko wskazane przez nas elementy złotego materiału i odczytywanie symboli na prezentowanych przez nas kartach.
Bibliografia:
Sabina Guz „Edukacja w systemie Marii Montessori”