Orientacja w przestrzeni oraz rozumienie przyimków określających relacje przestrzenne
Chciałabym Wam dziś zaproponować garść zabaw usprawniających orientację w przestrzeni oraz rozumienie przyimków określających relacje przestrzenne. To co nam dorosłym wydaje się łatwe i proste – dla dziecka wcale takie nie jest.
Na początek proponuję pobawić się z dzieckiem w zabawy ruchowe, na przykład:
- wspólna z rodzicem zabawa ruchowa do tekstów piosenek kształtujących orientację przestrzenną, np. „Do przodu prawą rękę daj…”
- siadamy naprzeciwko dziecka i na polecenie rodzica wspólnie (dziecko i rodzic) wykonują czynności: daj ręce do przodu, do tyłu, daj ręce do góry, na dół, daj ręce wysoko, nisko. Po chwili zmieniamy się i to dziecko wydaje polecenia.
Następnie przechodzimy do zabaw stolikowo-podłogowych:
- bierzemy misia, jakieś pudełko i demonstrujemy dziecku położenie misia względem pudełka: za pudełkiem, przed pudełkiem, na pudełku, w pudełku, obok pudełka itp.
- dziecko na polecenia rodzica kładzie odpowiednio misia za pudełkiem, przed pudełkiem…. A po chwili zmiana ról – dziecko wydaje polecenia a rodzic kładzie misia.
Naukę rozumienia przyimków uprzyjemniam Milence przy pomocy zabawki „Find Monty”.
Zestaw składa się z drewnianej planszy z namalowanym dywanem, drewnianego łóżeczka oraz figurki kotka oraz poduszeczki i kołderki a także zestawu kart do odwzorowania.
Dziecko dostaje kartę ze wzorem i jego zdaniem jest odwzorowanie położenia wszystkich elementów oraz wypowiedzenie na głos gdzie się znajdują.
Na przykład:
Kotek stoi za łóżkiem. Poduszka leży na kołdrze. Kołdra i poduszka leżą pod łóżkiem.
Tutaj na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że Milenka ułożyła poprawnie. Niestety nie zwróciła uwagi, że kotek niepoprawnie leży pod łóżkiem:
W ten sposób można się bawić samemu: wystarczy z dwóch kawałków szmatki zrobić poduszkę i kołderkę, łóżeczko pożyczyć od jakiejś lalki (jeśli dziecko posiada lalki i łóżeczka dla nich), a zamiast kotka wziąć misia czy cokolwiek.
Nie masz mebelków? Za to masz w domu meble – weź krzesło, stół, jabłko, poduszkę i zaczynamy zabawę: Jabłko leży pod stołem a poduszka na krześle. Poduszka leży na podłodze po prawej stronie krzesła, jabłko leży na podłodze po lewej stronie krzesła, krzesło stoi pod stołem i tak dalej i tak dalej….miłej zabawy 🙂
ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia prawopółkulowe emocje i relacje czasowe i przestrzenne rozmieszczenie przedmiotów w przestrzeni zabawy logopedyczne