Układanka „Grzybki” oraz „Czarne czy białe”
Dzisiaj mam przyjemność przedstawić Wam bardzo interesujące układanki od Blue-Sky. Są to dwie osobne układanki, które złączone razem tworzą fantastyczny, bardzo bogaty komplet pomocy. Dlatego postanowiłam opisać je Wam łącznie – a nie osobno.
Czarne czy białe?
To klasyczna układanka lewopółkulowa – deseczka plus duże pionki w dwóch kolorach oraz szablony ze wzorami układanek lewopółkulowych.
Jak pracujemy?
Przed dzieckiem kładziemy deseczkę z otworami, pionki oraz zalaminowaną kartę ze schematem. Zadaniem dziecka jest ułożenie pionków na tablicy zgodnie z otrzymanym wzorem. Pamiętajcie o odpowiednim układaniu przez dziecko układanki – jeśli ma spełnić swój cel terapeutyczny.
Dziecko wzór powinno odtwarzać rzędami – zaczynając od najwyższego, od strony lewej do prawej. Dokładnie tak jak czytamy tekst w książce.
Czarne czy białe inaczej czyli…
Rozdajcie między siebie pionki w tym samym kolorze. Na przykład mama dostaje czarne, a dziecko białe. Na stole kładziecie tablicę i… po prostu gracie w kółko i krzyżyk! To jedna z najprostszych gier jakie zna świat, a jednocześnie niesamowicie ciekawa i rozwijająca!
Możecie także ćwiczyć z dzieckiem sekwencje. Połóżcie wtedy na stoliku deskę do sekwencji i dajcie dziecku pionki. Pamiętajcie o kolejności układania sekwencji – na początku dziecko odwzorowuje sekwencję.
Przed dzieckiem układacie pasek z sekwencją i jego zadaniem jest odwzorować sekwencję na deseczce. W kolejnym kroku dziecko kontynuuje sekwencję. Kontynuuje, czyli kończy rozpoczętą przez Was na deseczce sekwencję. Dopiero w ostatnim kroku dziecko pracuje nad uzupełnianiem brakujących elementów w sekwencji.
Układanka „Grzybki”
Jest to układanka składająca się z zestawu drewnianych kulek oraz „miseczek” (które są kapeluszami grzybków) w trzech kolorach, drewnianej tablicy z otworami, deseczki do sekwencji, mnóstwa kart ze schematami, bezpiecznej igły, grubszej nici oraz szczypiec.
Jak pracujemy?
Układanka ta, to kolejna typowa układanka lewopółkulowa zaprezentowana w trochę inny sposób. Na początku możecie do pracy z nią wykorzystać tylko kolorowe kule. I jak poprzednio – dziecko otrzymuje kartę ze wzorem i układa kulki na podstawce.
Dziecko może układać kule rączką lub użyć do tego celu szczypiec, dzięki czemu popracuje przy okazji trochę nad odpowiednią pracą mięśni ręki.
Kapelusze grzybków także możecie układać bezpośrednio na drewnianej tablicy, również za pomocą szczypiec lub tylko samą rączką.
Oczywiście w zestawie otrzymujecie gotowe, zalaminowane schematy do każdego typu układanki. Zarówno do samych kulek, jak i samych kapeluszy.
Ale gdzie tu grzybki?
Teraz dochodzimy do sedna – dlaczego pomoc ta nazywa się grzybki? Ponieważ jeśli nałożycie na kulę, drewniany kapelusz – to otrzymacie piękne, kolorowe grzybki.
I na tej samej tablicy, przy użyciu kolejnych schematów dziecko układa grzybki. Najpierw kładzie w otworze kulę, a następnie odpowiedni kapelusz – zgodnie ze schematem kolorystycznym jaki od Was otrzymuje.
Oprócz schematów z dwukolorowymi elementami grzybków otrzymujecie także gotowe schematy, gdzie grzybki są to realistyczne zdjęcia. Dziecko na podstawie zdjęcia musi rozpoznać jaki to gatunek grzybka, po czym odszukać odpowiedniego koloru kulę oraz kapelusz i ułożyć na drewnianej planszy.
Sekwencje…
Sekwencje dziecko układa w analogiczny sposób jak układankę lewopółkulową. Otrzymuje deseczkę oraz kartę ze wzorem, na początek układa tylko kule, później tylko kapelusze, aby finalnie dojść do najtrudniejszego etapu – układania sekwencji grzybków złożonych z dwóch elementów: nóżki i kapelusza.
Pamiętajcie o tym, że cały czas dziecko może układać grzybki zarówno rączką jak i szczypcami.
Bardzo fajną opcją, która nie ukrywam najbardziej mnie zachwyciła – jest dołączona do zestawu igła i sznureczek.
I tutaj szaleństwo!
Możecie ćwiczyć z dzieckiem sekwencje słuchowe prosząc, aby nawlokło na sznureczek konkretne kolory w podanej przez Was sekwencji. Dziecko musi zapamiętać sekwencję którą wypowiecie, a następnie nawlec na sznureczek odpowiednie elementy.
Bo oczywiście wszystkie kule oraz kapelusze grzybków posiadają otwory przez które dziecko z łatwością przewlecze igłę ze sznureczkiem.
Możecie wykorzystać karty ze schematami, które są dołączone do zestawu – w ten sposób dziecko pracując samodzielnie może wspaniale ćwiczyć kontynuowanie sekwencji.
Schematów które są dołączone do zestawu jest cała masa. Oprócz już gotowych, otrzymujecie szablony blanko z podklejonymi rzepami oraz elementy do uzupełniania tych szablonów. Możecie tworzyć więc własne wzory układanek lewopółkulowych oraz sekwencji.
Dla kogo i czy polecam?
Moim zdaniem układanka ta idealnie sprawdzi się już u młodszych dzieci w wieku od 2 – 2,5 lat. Początkowo oczywiście dziecko będzie pracowało z samymi kapeluszami lub samymi kulami, aby stopniowo wraz z rozwojem jego zdolności manualnych – mogło układać kapelusze na kulach oraz przewlekać elementy.
Tak samo układanka czarne czy białe – elementy są tak duże i wygodne w trzymaniu, że dziecko około 2,5 letnie spokojnie poradzi sobie z układaniem ich w drewnianej tablicy.
Jakość wykonania, jak zwykle u Blue-Sky nie zawodzi i jest na wysokim poziomie. Reasumując: gorąco polecam!
Pozdrawiam Was serdecznie, życząc owocnej pracy na tych układankach!