Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb w zakresie od 1 do 1000 z odpowiednim symbolem graficznym
W jednym z poprzednich wpisów opisałam Wam jak nauczyć dziecko kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym. Dzisiaj pójdziemy kolejny krok dalej, czyli nauczymy dziecko kojarzenia liczb w zakresie od 1 do 1000 z ich symbolami graficznymi.
Przygotowanie materiału
Nauczysz dzisiaj swoje dziecko zasady tworzenia jednostek wyższego rzędu z jednostek niższego rzędu w systemie dziesiątkowym.
Przygotuj karty liczbowe od 1 do 1000, a ze złotego materiału: dziewięć jedności, dziewięć dziesiątek, dziewięć setek i dziewięć tysięcy.
Prezentacja
- Wybierz z kart z cyframi kartę z liczbą 1 i połóż ją w prawym górnym rogu dywanika. Wskaż ją palcem mówiąc dziecku – To jest jeden. Następnie z prawej strony karty połóż jeden koralik podając jego nazwę: Jeden (jedna jedność).
- Następnie pokaż dziecku kartę z symbolem 2 i powiedz: To jest dwa. Połóż ją pod kartą 1, przesuń w dół pierwszy złoty koralik i dodaj jeszcze jeden. W chwili wykonywania tej czynności powiedz: jeden, dwa (jedna jedność, dwie jedności).
- Czynności te powtarzaj aż dojdziesz do 9, za każdym razem przesuwając koraliki w dół i dodając jeden koralik. Robisz to aby odzwierciedlić ILOŚĆ ODPOWIADAJĄCĄ DANEMU SYMBOLOWI który jest umieszczony na karcie.
- W chwili gdy położysz i przeliczysz 9 koralików, zapytaj dziecko: Czy wiesz co by się stało, gdybyśmy dołożyli jeszcze jedną jedność (jeden)? Ile byłoby jedności? Byłoby dziesięć jedności, mielibyśmy jedną dziesiątkę.
- Teraz przechodzimy do dziesiątek. Pokaż dziecku kartę z liczbą dziesięć i połóż ją po lewej stronie karty z jedynką. Pamiętaj, aby z prawej strony karty 10 zostawić miejsce na umieszczenie złotych dziesiątek. Postępuj analogicznie jak z prezentacją jedności, pamiętając aby za każdym razem przesuwać w dół dziesiątki i dodawać jedną dziesiątkę.
- Postępuj w ten sam sposób, aż dojdziesz do 90. Następnie zapytaj jak przy liczbie 9: Co by było gdyby do dziewięciu dziesiątek dołożyć jedną dziesiątkę?
- Następnie przejdź i zaprezentuj dziecku analogicznie setki, aż dojdziesz do jednego tysiąca.
To jest widok na nasz dywanik, po zakończeniu prezentacji:
Czy na tym koniec?
Oczywiście, że nie!
Teraz czas na ćwiczenia które mają na celu sprawdzenie czy dziecko prawidłowo kojarzy liczbę i symbol graficzny. A także czy prawidłowo posługuje się w mowie czynnej językiem matematycznym. Ćwiczenia te wykonuj niejednokrotnie, tak długo aż dziecko prawidłowo będzie wykonywało polecenia.
Pamiętaj, że ćwiczenia powinnaś wykonywać regularnie. Jeśli zapoznasz dziecko z materiałem i odłożysz go na miesiąc czy dwa – to po tym czasie znów wracasz do początku, czyli do prezentacji. Jeśli dziecko nie opanowało dobrze materiału i nie będziesz wykonywać z nim regularnych ćwiczeń utrwalających, nie możesz po jakimś czasie nagle rozpocząć pracy z tym materiałem rozpoczynając od ćwiczeń.
Przykłady ćwiczeń
- Podaj słownie liczbę. Zadaniem dziecka jest utworzenie ze złotego materiału odpowiedniego zbioru koralików i dopasowanie właściwej karty z liczbą.
- Na dywaniku połóż parę zbiorów różnorodnych liczb utworzonych ze złotego materiału. Na przykład 1,5,4,9. Pamiętaj, że układasz tylko jedności lub tylko dziesiątki czy setki. Zadaniem dziecka jest dobranie odpowiedniej karty liczbowej i odczytanie znajdującego się na niej symbolu graficznego.
- Na dywaniku połóż kartę liczbową podając jej nazwę (np. czterdzieści – cztery dziesiątki). Zadaniem dziecka jest ułożenie ze złotego materiału odpowiedniego zbioru koralików i nazwanie go.
- Wskazujesz jakąś kartę liczbową i prosisz dziecko aby ją nazwało oraz położyło przy niej odpowiednią liczbę koralików.
- Po opanowaniu przez dziecko poprzednich ćwiczeń, układasz różnorodne liczby np. 20, 400, 5, 200. Zadaniem dziecka jest dobranie odpowiedniej karty liczbowej i odczytanie znajdującego się na niej symbolu graficznego.
Pamiętaj!
To jak wprowadzam córce matematyczny materiał Montessori jest ściśle dostosowane do jej możliwości poznawczych. Moje prezentacje i ćwiczenia na materiale Montessori na pewno odbiegają od wytycznych pedagogiki.
Jeśli jesteś zainteresowana moimi pozostałymi wpisami o złotym materiale Montessori znajdziesz je tutaj:
- DIY złoty materiał Montessori
- Wprowadzenie do systemu dziesiątkowego na złotym materiale
- Złoty materiał Montessori – prezentacja powstawania jednostek wyższego rzędu.
- Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym
Bibliografia:
Sabina Guz „Edukacja w systemie Marii Montessori”