Tęczowy zawrót głowy
Kolorami możemy bawić się z dzieckiem w różnorodny sposób, dziś chciałabym zaproponować Wam kolorowe zabawy tematyczne.
Tematem naszych zabaw będzie – tęcza. Wiosna, burze, słońce, deszcz – to idealne warunki atmosferyczne do powstania tęczy. Wyjaśnijcie dzieciom w jaki sposób powstaje tęcza, powiedzcie z jakich kolorów się składa, zaobserwujcie tęczę na niebie, zróbcie jej zdjęcie na pamiątkę. Warto takie zdjęcie wkleić do Dziennika Wydarzeń jeśli go prowadzicie.
Przygotowałam również specjalny tęczowy pakiet zabaw kreatywnych, którymi możecie bawić się z dzieckiem przy okazji poznawania tematu „tęcza”.
Poznajemy kolory tęczy – czyli tęczowa plansza do zabaw kreatywnych. Dziecko może kłaść na tęczy kolorowe pomponiki:
Drewniane korale:
Tęczowe liczmany:
ale także kolorowe guziki, strzępki papieru, może także wyklejać puste pola kolorową plasteliną, pomalować farbami lub kredkami.
Plansza do kontynuowania/uzupełniania sekwencji.
Jest to czarno biała plansza z kołami. Dorosły kładzie sekwencję – dziecko ją kończy, lub dorosły układa całą sekwencję z brakującymi elementami i dziecko ją uzupełnia. Bawimy się używając drewnianych koralików:
Kolorowych pomponików:
Tęczowych liczmanów:
Ale także jak przy planszy z uzupełnianiem kolorów w tęczy możemy użyć kolorowych guzików, kulek z plasteliny, czy czegokolwiek co przyjdzie nam do głowy. Każdorazowo użyty inny materiał do zabawy sekwencjami sprawi, że ćwiczenia nie będą nudne.
Stopniowanie odcieni: zadaniem dziecka jest ułożenie na planszy pracy odpowiednich kwadratów z kolorami – od najciemniejszego odcienia danej barwy do najjaśniejszego:
Używając planszy do stopniowania odcieni możemy pobawić się także z dzieckiem w kategoryzacje wg koloru. Wszyscy chyba znacie grę firmy Granna „Tęcza”?
Używając mojej karty do stopniowania odcieni danego koloru możemy za pomocą etykiet z gry Tęcza pobawić się w kategoryzacje, o tak:
Co jeszcze ciekawego dla Was przygotowałam? Oczywiście tęczową naukę czytania 🙂
Obrazki rozcinamy na pół i …do dzieła 😉
Mam do Was jeszcze coś specjalnego, co myślę, że wszystkie dzieci pokochają – tęczowe pisanie. Po wydrukowaniu mojej tęczowej planszy kładziemy ją na tacy lub w jakimś pudełku:
Wysypujemy na nią cukier, mąkę, piasek, kaszę – cokolwiek sypkiego co przyjdzie nam do głowy. Przy każdorazowej zabawie może to być inny materiał sypki. Mama pisze, dziecko czyta tęczowe sylaby:
Dziecko może także na polecenie rodzica rysować koło, kwadrat, inne figury geometryczne, fale itp itd. Myślę, że to na pewno będzie dla dziecka niesamowita frajda 🙂
A gdy znudzi nam się już rysowanie w na przykład cukrze możemy dziecku zaproponować kolorowanie. dajemy mu kartę pracy z sową:
Zadaniem dziecka jest dowolne pokolorowanie sowy przy zachowaniu reguły, że może użyć tylko kolorów widocznych pod obrazkiem. Po pokolorowaniu dziecko odpowiada na pytania czy wszystkie kolory które użyło – znajdują się na tęczy? Jeśli nie – dziecko wskazuje który z użytych kolorów nie znajduje się w kolorach tęczy.
W moim pakiecie „Tęczowe zabawy” znajdziecie jeszcze układankę paskową pomagającą w nauce liczenia, dwa labirynty oraz kolorowankę tęcza.
Mój pakiet „Tęczowe zabawy” możecie kupić tutaj a tymczasem my z Milenką idziemy pisać tęczowe literki w cukrze. Wam życzę – samych tęczowych zabaw 🙂
ćwiczę z KreatywneWrota.pl ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia lewopółkulowe kategoryzacje Montessori materiał sensoryczny motoryka mała nauka czytania sekwencje wzrokowe terapia ręki zabawy logopedyczne