Rozwój motoryczny dziecka w 2 roku życia
Rozwój motoryczny dziecka w 2 roku życia dziecka nie jest już tak szybki i skokowy jak ten, który obserwujemy w w ciągu pierwszego roku życia dziecka.
Rozwój dużej motoryki
- Dziecko wkracza w 2 rok życia z umiejętnością chodzenia lub zdobywa ją na początku tego okresu.
- Wydłuża się przemierzana przez dziecko odległość i coraz mniej korzysta z pomocy rodziców podczas chodzenia.
- Podczas przemieszczania się przestaje podpierać się przedmiotami (typu pchacze).
- Ręce przestają stabilizować ciało i zaczynają służyć do stabilizacji.
- Ciało się prostuje, krok się wydłuża a ręce zbliżają się do tułowia.
- Około 16 – 18 miesiąca życia dobrze chodzące dziecko zaczyna biegać.
Co jeszcze w rozwoju motoryki dużej jest ważne?
- Lepsza sprawność ruchowa i stabilność dziecka powoduje, że potrafi kucnąć i podnieść zabawkę z podłogi.
- Zaczyna być odkrywcą i zdobywcą – zaczyna się wspinać.
- Około 20 miesiąca życia dziecko zaczyna wchodzić po schodach trzymając się poręczy.
- Około 30 miesiąca dziecko zaczyna wchodzić po schodach krokiem dostawnym.
Uwaga!
Pamiętaj, że wchodzenie po schodach przez Twoje dziecko to dobra okazja do rozpoczęcia obserwacji kształtowania się dominacji stronnej dziecka.
Załóż specjalny zeszyt w którym notuj wiek i datę w jakiej dziecko osiąga poszczególne zdolności. Zanotuj datę w której zaobserwujesz jak Twoje dziecko zaczyna chodzić po schodach krokiem dostawnym oraz to, którą nóżkę stawia jako pierwszą.
Kolejne etapy rozwoju motoryki dużej
- Właśnie w 2 roku życia dziecka następuje rozwój umiejętności zwanej zabawą. Oczywiście na początku jest to zabawa samodzielna, obok innego dziecka. To jeszcze nie jest czas na zabawę wspólną.
- Dziecko rozpoczyna naśladowanie dorosłych we wszystkich czynnościach jakie obserwuje.
- Uczy się samoobsługi i kontrolowania potrzeb fizjologicznych, a także próbuje ubierać się i rozbierać.
- Przed ukończeniem 2 roku życia dziecko uczy się bardzo trudnej sztuki podskakiwania
Rozwój motoryki małej w 2 roku życia dziecka
- Dziecko doskonali umiejętność chwytu. O rozwoju i rodzajach chwytu pisarskiego pisałam w TYM ARTYKULE. Zachęcam cię do przeczytania.
- U dziecka pojawia się wiedza, że np. łyżka służy do jedzenia a kredka do malowania.
- Doskonalą się ruchy precyzyjne, np. wkładanie klocka w otwór.
- Wzrasta sprawność manualna przy czynnościach takich jak np. odkręcanie.
- Pod koniec 2 roku życia pojawiają się konstrukcje na płaszczyźnie typu budowanie węża (klocek jeden za drugim).
- Wcześniej dziecko rozpoczyna układanie dwóch przedmiotów na sobie budując klasyczną wieżę.
Budowanie wieży
To kolejny bardzo ważny etap w rozwoju dziecka. Zanotuj w jakim wieku dziecko buduje wieżę i z jakiej ilości klocków. Ja podam Ci normy, pamiętaj o „widełkach rozwojowych”.
- 16 – 18 miesięcy – dziecko układa wieże z 2-3 klocków
- 19 miesięcy to 4 klocki
- 21 miesięczne dziecko to wieża z 5 klocków
- po ukończeniu 2 roku życia dziecko buduje wieżę z 6 klocków
- umiejętność tę doskonali w 3 roku życia
Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą
- Stymuluj dziecka do przemierzenia coraz dłuższych odcinków przestrzeni.
- Na podłodze rozłóż kolorowe przedmioty i zachęcaj dziecko do przemierzania odległości i podnoszenia ich.
- Połóż zabawkę na podwyższeniu i zachęcaj dziecko aby się wspięło i ją wzięło.
- Połóż na podłodze piłkę, kopnij ją i powiedz BAM lub GOL. Zachęcaj dziecko do powtarzania czynności. Pamiętaj aby konsekwentnie powtarzać za każdym razem to samo słowo.
- Buduj z dzieckiem wieże z klocków oraz konstrukcje na płaszczyźnie np. pociąg z klocków.
- Zachęcaj dziecko do naśladowania ruchów podczas zginania kartki. Pamiętaj aby siedzieć obok dziecka, a nie na przeciwko.
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą
Pamiętaj!
Wszystkie ćwiczenia które wykonujesz z dzieckiem służą wypracowaniu w przyszłości prawidłowej techniki pisania i rysowania.
- Rozsyp na stoliku drobne przedmioty i zachęcaj dziecko do wrzucania ich do pudełeczka. Pamiętaj aby wrzucając, gdy pokazujesz dziecku ćwiczenie, mówić słowo BAM.
- Zachęcaj dziecko do wkładania do deseczki z otworami – kół, trójkątów, kwadratów.
- Połóż przed dzieckiem kartkę i ołówek i zachęcaj je do rysowania. Dziecko w tym wieku może chwytać narzędzie pisarskie dowolną ręką.
- Narysuj na kartce 3 kropki i zachęcaj dziecko (pamiętaj aby najpierw pokazać dziecku jak to zrobić) aby je połączyło. Dziecko powinno ćwiczyć łączenie 3 kropek, tak aby powstała linia pionowa i pozioma.
- Zachęcaj dziecko do samodzielnego picia z kubeczka oraz jedzenia, a także wykonywania czynności samoobsługowych.
Więcej ćwiczeń i pomoce jakich możesz użyć
Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń terapii ręki. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.
#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego
znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z
nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji,
pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z
mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią
dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.
Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00 na mój profil na Facebook.
Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.