#CzasNaPogaduchy odc. 26 – ćwiczenia słuchu fonemowego

#CzasNaPogaduchy odc. 26 – ćwiczenia słuchu fonemowego

Trochę teorii Video 0

Co to jest #CzasNaPogaduchy?

#CzasNaPogaduchy to cykliczne spotkanie w mediach społecznościowych, podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.

Zapraszam Cię serdecznie!


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.


26 spotkanie #CzasNaPogaduchy,  zostało nagrane 31.01.2019

Na początku tradycyjnie Ogłoszenia Parafialne 😉 czyli, napisałam
e-book „Pomagam w nauce czytania”.

Jest to propozycja dla rodziców, którzy chcą wspomóc swoje dziecko w nauce czytania.
E-book ten to 45 stron, a na w nich: 38 stron z prezentacjami ćwiczeń oraz 7 stron z przykładowymi materiałami edukacyjnymi dla dziecka.
Prezentowane ćwiczenia są ćwiczeniami przetestowanymi i wprowadzonymi z sukcesem do terapii mojej córki.
E-book został sprawdzony i pozytywnie oceniony przez neurologopedę, pedagoga, terapeutę ręki, autorkę pomocy logopedycznych dla dzieci i dorosłych – Reginę Panaś.

KUP E-BOOK TUTAJ

Z terapeutycznego mięsiwa dzisiaj poruszamy tematy:


✅ Co to jest słuch fonemowy?
✅ Co mogą spowodować problemy ze słuchem fomemowym?
✅ Elementarne ćwiczenia słuchu fonemowego u dzieci młodszych i starszych.
✅ Zabawy doskonalące słuch fonemowy.

A poza tym:
✅ Tematem przewodnim ćwiczeń jak się okazało jest MA-SKO-NUR.
✅ Gram trochę na zaparzaczu do herbaty i bawię się łyżeczkami.
✅ Na szczęście nie śpiewam „Wlazł kotek na płotek” 🙂
✅ Jak zwykle zjeżdżam z tematu na różne boki – bardziej lub mniej terapeutyczne
✅ Marudzę o tym, że mam kontuzjowaną nogę i nie mogę ćwiczyć
✅ Coś tam jeszcze plotę jak zwykle…3 po 3


—-> Zapis transmisji #CzasNaPogaduchy możesz obejrzeć tutaj. <——-


Ale uwaga!

Dostawałam wiele próśb o to aby na blogu dokładnie opisywać to co mówię, bo moje spotkania oglądają także osoby niedosłyszące i niestety nie są w stanie wychwycić wszystkiego co mówię.

Dlatego od dzisiaj każde Pogaduszki które trafiają na bloga będą miały dokładnie opisane ćwiczenia jakie prezentowałam i opisaną całą teorię o jakiej mówiłam.

Ale nie tylko!

Dodatkowo wszystkie archiwalne pogaduszki sukcesywnie będę przeglądać i na blogu będą pojawiały się wpisy ze wszystkimi ćwiczeniami jakie prezentowałam na Pogaduchach. No więc jak? Zaczynamy?


Co to jest słuch fonemowy?

Słuch fonemowy (nazywany też fonematycznym) to zdolność rozróżniania od siebie głosek dzięki czemu dzielimy zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby i sylaby na głoski. To także biegłość określania zjawisk prozodycznych takich jak akcent czy intonacja.

Pamiętajcie, że słuch fonemowy:

  • nie jest wrodzony, a nabyty pod wpływem bodźców słuchowych
  • jest unikalny dla każdej grupy językowej
  • dzięki niemu słyszymy różnicę w wyrazach takich jak: kura – góra, kasa – kasza czy palec – walec.

Problemy ze słuchem fonemowym to:

  • Opóźnienie rozwoju mowy, wady wymowy
  • niewłaściwa realizacja głosek (zamienianie, opuszczanie, dodawanie głosek)
  • kłopot z dzieleniem wyrazów na sylaby i odwrotnie
  • dysleksja
  • trudności z czytaniem ze zrozumieniem i tworzeniem wypowiedzi
  • problemy z zapamiętywaniem dłuższych ciągów wyrazowych

Przykłady ćwiczeń słuchu fonemowego dla dzieci młodszych

  • rozpoznawanie brzmienia instrumentów muzycznych
  • rozpoznawanie dźwięków płynących z otoczenia i nazywanie ich
  • rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów pojazdów i zwierząt (wyrażenia dźwiękonaśladowcze)
  • wyklaskiwanie/wystukiwanie usłyszanych wcześniej rytmów
  • samodzielne wybijanie rytmu na instrumencie podczas marszu
  • reagowanie na tempo w umówiony sposób
  • powtarzanie słów w różnych tempie
  • naśladowanie liczby uderzeń (np. łyżeczką w blat) bez liczenia
  • wyklaskiwanie sylab

Przykłady ćwiczeń słuchu fonemowego dla dzieci starszych

  • rysowanie szlaczków w rytm wystukiwany przez nauczyciela lub metronom
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu (układanie takiej samej liczby klocków jak liczba wyrazów w zdaniu)
  • wyróżnianie sylab w słowie (układanie takiej samej liczby klocków jak liczba sylab w słowie)
  • kończenie słów po podaniu pierwszej sylaby/samogłoski
  • zabawa w „Jedzie pociąg wyładowany wyrazami na sylabę…” 9np. LO – lody, loki, lodówka, lodowiec…
  • domino obrazkowo – sylabowe (wyszukiwanie ciągu obrazków, tak aby ostatnia sylaba poprzedniego słowa była pierwszą sylabą słowa następnego)
  • układanie rymów do wyrazów
  • wyszukiwanie wyrazów w wyrazach np. rak-traktor, burak, rakieta
  • różnicowanie opozycji fonemowych w wyrazach (czy mówię to samo słowo czy inne? np. kura – góra, kura – kura)
  • powtarzanie ciągów sylabowych napisanych na paskach
  • odgadywanie wyrazów mówionych sylabami w wolnym tempie

Zabawy doskonalących słuch fonemowy

Polowanie na sylaby

Daj dziecku kartkę papieru lub kawałek folii. Umówicie się, że w chwili gdy usłyszy mówiony przez ciebie wyraz z poszukiwaną sylabą będzie szeleściło kartką / folią.

Umawiacie się na przykład, że szukacie w wyrazach sylaby SZA. Wymawiasz powoli wyrazy, dziecko je wysłuchuje i gdy usłyszy w wyrazie sylabkę SZA, szeleści tym co trzyma w ręku. np. szafa, szalik, słoń, koń, żaba, szałas….


Tu czy tu?

Dziecko otrzymuje zestaw ilustracji i segreguje je zgodnie z umówionym kryterium. Np. w pierwszym rzędzie kładzie wszystkie obrazki w których nazwie jest sylaba PA, a w drugiej kolumnie wszystkie obrazki w których nazwie słyszy MA.


Złap i dokończ

Do zabawy będziesz potrzebować piłkę. Rzuć piłkę do dziecka podając jednocześnie pierwszą sylabę wyrazu. Dziecko łapie piłkę, mówi powtarza sylabę i kończy wyraz dodając swoją sylabę.

Na przykład: rodzic rzuca piłkę i mówi KU. Dziecko łapie piłkę i powtarza: KU, dodaje RA i składa cały wyraz – KURA.

Zabawa ta może mieć różne warianty:

  • podczas zabawy z dziećmi młodszymi piłkę możemy turlać do siebie siedząc na podłodze.
  • aby ułatwić młodszym dzieciom tworzenie wyrazów, możesz przygotować zestaw ilustracji spośród którego będziecie tworzyć słowa. Ważne jest aby ilustracje ciągle leżały podczas zabawy w zasięgu wzroku dziecka.
  • podczas zabawy ze starszymi dziećmi, aby urozmaicić zabawę i ją utrudnić możecie się umówić, że podajecie wyrazy tylko z konkretnej, wcześniej wybranej przez was kategorii. Np. państwa (Wie-tnam), rzeki (Wi-sła, O-dra), zwierzęta, ubrania, jedzenie itp.

—-> Zapis transmisji #CzasNaPogaduchy możesz obejrzeć tutaj. <——-


Zapraszam!

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *