Afazja – nie taki diabeł straszny jak go malują
Afazję dzielimy na afazję dziecięcą i afazję u dzieci. Jest jeszcze afazja dorosłych spowodowana najczęściej udarami, wylewami krwi do mózgu – niemniej na blogu będę się skupiała tylko i wyłącznie na afazji dziecięcej.
Afazja dziecięca to brak rozwoju mowy spowodowany uszkodzeniem struktury lewej półkuli mózgu. Uszkodzenie to może nastąpić w okresie prenatalnym, w czasie porodu lub w pierwszych miesiącach życia dziecka na skutek niedotlenienia, urazów mechanicznych, zatruć toksynami, wylewów i guzów mózgu.
Zaburzona jest zarówno percepcja jak i planowanie ruchu (motoryka). Zwykle także obserwuje się problemy z uwagą i pamięcią.
Afazja u dzieci to rozpad systemu językowego pod wpływem urazów mechanicznych, niedotlenienia, zatruć toksynami, wylewów i guzów mózgu u osób, które opanowały już mowę.
Celem terapii afazji dziecięcej jest budowanie systemu językowego, a w afazji u dzieci odbudowywanie tego systemu.
Terapia zaburzeń afatycznych opiera się na:
- powtórzeniu rozwoju mowy dziecka
- wczesnej nauce czytania
- minimalizacji systemu językowego
- stymulacji lewej półkuli mózgu
- wyborze dominującej ręki
- stymulacji funkcji motorycznych, szczególnie praksji oralnej
Należy zdawać sobie sprawę, że postawienie prawidłowej i rzetelnej diagnozy afazji jest procesem długotrwałym i wymaga zazwyczaj kilku wizyt u specjalisty. Logopeda przeprowadzi ocenę mowy dziecka – zarówno umiejętności tworzenia wypowiedzi pod względem treściowym, językowym i fonetycznym, jak i rozumienia słyszanych komunikatów. Oceni budowę i funkcję narządów mowy oraz umiejętność powtarzania. Będzie obserwował również zachowanie dziecka, jego sprawność motoryczna, rozpoznawanie dźwięków, orientację przestrzenna i lateralizację.
Terapia powinna być poprzedzona wnikliwą diagnozą i podjęta natychmiast po jej przeprowadzeniu. Proces terapeutyczny afazji musi obejmować swym zasięgiem całe środowisko życia dziecka, a więc rodzinę, przedszkole lub szkołę.
Ćwiczenia obejmują stymulację mowy i jej rozumienia, a więc przyswajanie wyrazów na tle sytuacyjnym, stymulowanie powtarzania i utrwalania wypowiedzi, wyróżniania przez specjalny gest bądź intonację nazw w wypowiedzeniu, stymulację lewej półkuli mózgu poprzez różnego typu „układanki lewopółkulowe”.
Szybkie podjęcie ćwiczeń logopedycznych i ich konsekwentne stosowanie przyniesie dla naszej pociechy wymierne korzyści oraz pozwoli uniknąć pojawienia się trudności w późniejszym życiu dziecka.
To, że podjęcie terapii jest konieczne, nie pozostawia żadnych wątpliwości. Nieleczona afazja może doprowadzić do poważnych trudności w nauce szkolnej, a także do problemów dziecka w sferze społecznej i emocjonalnej.
Zapisz się na mój newsletter i pobierz darmowe materiały do zabaw z dzieckiem!
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „DINOZAURY” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
“DINOZAURY” – darmowy zestaw edukacyjny do pracy z dzieckiem.
“Dinozaury” to zestaw edukacyjny w niesamowicie, barwnej, kolorowej szacie graficznej, która zachęci każde dziecko do zabawy!
W skład pakietu wchodzi aż 29 stron z różnorodnymi ćwiczeniami: układanki paskowe do nauki liczenia, karty pracy z etykietami do nauki sortowania wg rozmiaru, plansze do ćwiczeń chwytu pęsetowego i koordynacji ręka-oko, układanki do wspierania analizy i syntezy wzrokowej z cięciami w pionie, poziomie i skosie, szablony i etykiety do układanek lewopółkulowych, materiały do nauki wycinania oraz nazywania i rozpoznawania figur geometrycznych… oraz wiele, wiele innych!
2 komentarze
Życzę wielu sukcesów w terapii córeczki!
Pomoce są fantastyczne!
Dziękuję 🙂
Dziękuję bardzo za miłe słowo!