Rytmy i dźwięki – postukaj, popukaj, odgadnij
Jakiś czas temu kupiłam córce bardzo interesującą pomoc w sklepie Moje Bambino. Jakoś nie było okazji, żeby Wam pokazać jak na niej pracujemy. Więc teraz nadrobię zaległości 🙂
W zasadzie pakiet „Rytmy i dźwięki” składa się z dwóch części – pakietu dla nauczyciela i pakietu dla ucznia. W pakiecie dla ucznia nie ma żadnych przykładowych ćwiczeń, opisów, wskazówek – nic. Zero.
Jeśli potrzebujecie wskazówek do ćwiczeń, to jednak powinniście rozważyć też zakup pakietu dla nauczyciela – ufam, że jest tam solidna instrukcja i podpowiedzi do ćwiczeń. Mi jednak, nie ukrywam, po prostu szkoda było na to pieniędzy, więc stwierdziłam, że kto jak kto – ale ja na pewno poradzę sobie sama w wymyślaniu kreatywnych i rozwijających zabaw z samym pakietem dla ucznia. Czasem, nie ukrywam brakuje mi cierpliwości, czy spokoju i roznoszą mnie nerwy, aż dom trzęsie się w posadach (ale do typowej awanturującej się Włoszki mi jeszcze daleko 😉 ). Za to kreatywności chyba mi nie brakuje 😉
Chciałabym Was dziś zainspirować i pokazać jak my bawimy się tym pakietem.
1. Układamy różnorodne sekwencje:
2. Dokładamy do sekwencji etykietki z napisami.
3. Układam sekwencję z etykiet, a zadaniem córki jest ułożyć taką samą z obrazków.
4. Wypowiadam sekwencję np: KAP, KAP, UUU. Zadaniem córki jest wysłuchać uważnie sekwencję, powtórzyć i następnie wyszukać odpowiednie obrazki i je ułożyć zgodnie z podaną sekwencją:
5. W ten sam sposób bawimy się też ze zwierzątkami. Tutaj sekwencja: KLE, MIAU, HAU, przeczytana przeze mnie, kartoniki z obrazkami dokładała córka:
6. Kartoniki służą nam też do klasycznej gry w memory:
Którą trochę modyfikujemy 😉 Po znalezieniu przez córkę pary takich samych obrazków, córka wyszukuje odpowiednie etykiety i kładzie na obrazkach:
7. Wykorzystując ten pakiet bawimy się jeszcze w wykluczanie ze zbioru, czyli klasyczne: Co nie pasuje?
8. Pokazywanie sekwencji: przygotowuję sobie na etykietkach sekwencję i pokazuję ją córce. Etykietki kładę tak, aby córka nie widziała co jest napisane – tutaj do zdjęcia pokazałam naszą przykładową sekwencję: APSIK, TUP, TUP. Pokazuję córce sekwencję czyli: kicham, tupię, tupię. Jej zadaniem jest powtórzenie sekwencji czyli: kichnięcie, potupanie i potupanie.
A następnie wyszukanie i ułożenie odpowiednich obrazków do czynności jakie zapamiętała i wykonała. Nie ukrywam, że jest to jedna z jej ulubionych zabaw 😉
9. Natomiast zabawę którą Milenka lubi najbardziej nazwaliśmy: „Zgadnij co pokazuję?” W tej zabawie jest wymagane uczestnictwo tatusia 😉
Ja losuję Milence dwu lub trójelementową sekwencję. Milenka ogląda obrazki, zapamiętuje sekwencję, po czym pokazuje tatusiowi to co zapamiętała. Tatuś odgaduje sekwencję 🙂 Robimy tak ze wszystkimi obrazkami – więc na przykład Milenka udaje, że dzwoni telefon, potem chodzi i miauczy jak kotek, a na koniec puka do drzwi. Sekwencją którą ma odgadnąć tatuś jest w tym przypadku: DZYŃ, MIAU, PUK.
To naprawdę rewelacyjna zabawa i dużo przy niej śmiechu 🙂
Pakiet „Rytmy i dźwięki” prezentuje się tak:
Jest do duże pudło a w środku 3 woreczki strunowe z obrazkami i etykietkami. Do każdego woreczka dołączone są także czyste etykietki na których flamastrem możemy napisać do danego obrazka własny dźwięk.
Istotne jest to przy nauce czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze jakie są na etykietkach są niestety napisane czcionką szeryfową, co z miejsca wyklucza tę pomoc przy nauce czytania. Jednak puste etykietki dają nam możliwość wykorzystania tej pomocy – wystarczy na nich samemu flamastrem napisać wyrażenia dźwiękonaśladowcze czcionką bezszeryfową i już pomoc do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną prof. Cieszyńskiej mamy jak znalazł 🙂
Pakiet tani nie jest – kosztuje prawie 90 zł. Pakiet dla nauczyciela kosztuje kolejne 90 zł…tak więc już wiecie dlaczego kupiłam tylko pakiet dla ucznia 😉 Po prostu szkoda mi było kolejnych 90 zł na pakiet dla nauczyciela. Pieniądze te mogę zatem przeznaczyć na kupno innej, ciekawej pomocy dla córki. 🙂
Ogólnie uważam, że pomoc warta jest uwagi i zakupu. Kartoniki są grube i solidne, ilustracje są piękne, kolorowe i bardzo czytelne. Duży minus dałabym tej pomocy za brak jakiegokolwiek karteluszka w środku z opisem choćby 2 czy 3 propozycji zabaw. Uważam, że powinien być także dołączony do pakietu dla ucznia – nie tylko dla nauczyciela (o ile tam coś w środku takiego jest – bo nie wiem – mogę tylko przypuszczać).
Jeśli ktoś z Was jest zainteresowany zakupem – podam Wam bezpośrednie linki do tych pakietów: Rytmy i dźwięki – pakiet dla ucznia, Rytmy i dźwięki – pakiet dla nauczyciela.
A może Wy kochani czytelnicy podrzucicie mi jeszcze parę pomysłów jak mogę bawić się tym pakietem z córeczką?
Pozdrawiam Was gorąco!
analiza i synteza wzrokowa ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia lewopółkulowe kategoryzacje sekwencje słuchowe sekwencje wzrokowe zabawy logopedyczne