Czy wiesz jak zrobić grę planszową?
Zastanawiałaś się może kiedyś jak zrobić grę planszową dla Twojego dziecka? A może czytając ten artykuł zastanawiasz się…
Po co robić grę planszową skoro można ją kupić?
Za samodzielnym tworzeniem gier planszowych przemawia wiele elementów:
- Po pierwsze to wspaniała zabawa sama w sobie.
- Spędzisz wspólnie czas z dzieckiem.
- Samodzielne tworzenie gier kształtuje wyobraźnię, kreatywność, myślenie przyczynowo-skutkowe (gra musi mieć fabułę i zasady).
- Dziecko samo tworzy sobie zabawkę.
- Uczysz patrzeć dziecko na dany problem lub zagadnienie poprzez części z których się składa.
- Dziecko uczy się także zasad fair play, oraz tego, że zasady są po to, aby je przestrzegać i respektować.
- No i zyskujesz plus tysiąc do efektu WOW u Twojego dziecka, że mama potrafi takie rzeczy!
Od czego zacząć?
Na początek musicie wymyślić typ gry. Czy to ma być gra karciana, planszowa, a może gra RPG?
Gdy już zdecydujecie jaki typ gry chcecie stworzyć czas podjąć kolejną ważną decyzję czyli zdecydować czy najpierw pracujecie nad tematem gry czy jej mechaniką?
Tutaj nie ma jedynej i słusznej odpowiedzi. To Wy podejmujecie decyzję nad czym pracujecie na początku – czy zajmiecie się wymyśleniem jak coś ma działać (to właśnie mechanika gry) czy skupicie najpierw na fabule. Spróbujcie tworząc swoje gry zrobić raz tak, a raz tak. Zobaczycie wtedy jaki sposób jest dla Was najodpowiedniejszy.
Pamiętajcie, aby na początek tworzyć krótkie formy. Rzucanie się na dużą, rozbudowaną grą planszową na początek, to słaby pomysł. Prawdopodobnie Wam się nie uda. Gra, nie będzie grywalna i tylko się zniechęcicie. Zapamiętajcie tę zasadę:
Na początek lepiej zrobić parę krótszych, prostszych gier, które będą działały i będą dobrze grywalne, niż jedną dużą – która okaże się niedopracowana lub zepsuta. Aby nauczyć się robić dobre gry, trzeba przejść przez etap tworzenia gier krótszych o prostych, działających zasadach.
Jakie są kolejne kroki?
Pamiętajcie, aby na każdym, nawet małym etapie sprawdzać mechanikę gry – czyli to jak dany element działa i…czy działa. Testujcie, testujcie i jeszcze raz testujcie, zapisując Wasze obserwacje. Dlaczego to takie ważne?
Ponieważ dobrze działające i sprawdzone elementy na pewno wykorzystacie w przyszłości, w innych grach – nawet gdy ta konkretna gra w całości jednak okaże się niegrywalna lub po prostu zepsuta.
Macie wtedy wynotowany szeroki wachlarz już przetestowanych i działających elementów – który wykorzystacie podczas projektowania kolejnej gry.
Jak ja robię gry?
- Na początku wymyślamy mniej więcej fabułę i temat gry. Detalami fabuły zajmujemy się testując kolejne jej elementy.
- Następnie pracujemy nad rdzeniem gry – wymyślamy podstawowe zasady i założenia gry.
- Przygotowujemy wstępnie elementy gry – czyli pionki, żetony jeśli będą występowały, rysujemy schematyczną planszę – takie naprawdę podstawowe elementy.
- Pracujemy nad mechaniką gry – czy jak już pisałam, to znaczy nad tym jak gra ma działać.
- Sprawdzamy balans rdzenia gry – czyli testujemy, testujemy, notujemy i wyszukujemy wszelkie wady gry. Na przykład takie jak to, które elementy są mało lub wcale nie używane. zastanawiamy się jak możemy to zmienić. Sprawdzamy co powoduje błędy w rozumieniu, a może gra jest zbyt przewidywalna?
- Gdy mamy już stabilny rdzeń – dopiero wtedy grę dobudowujemy w różne efekciarskie gadżety i elementy.
- I znów testujemy. Testowanie każdego, nawet najdrobniejszego elementu tworzonej gry – to klucz do sukcesu.
- Gdy nasza gra jest już dopracowana, grywalna, fascynująca i wszystko działa zgodnie z naszymi założeniami – wtedy zajmujemy się ergonomiką gry. Pracujemy nad jej wyglądem, wprowadzamy uproszczenia.
- I znowu testujemy i testujemy. A gdy gra jest już gotowa to przychodzi czas na…
- Tak, dopiero w ostatnim kroku piszemy instrukcję.
A może wolisz obejrzeć to na filmie?
Zapraszam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania:
Zapraszam Cię do obejrzenia zapisu spotkania #CzasNaPogaduchy, podczas którego spotkałam się z moimi Czytelniczkami. Spotkanie to miało charakter warsztatów online, podczas których tłumaczyłam i pokazywałam zasady tworzenia gier planszowych i pokazywałam jak ja tworzę gry.