Matematyka z pingwinkami
Moja doba z 24 godzin coś ostatnio się bardzo kurczy 🙁 Dzisiaj więc bardzo szybki wpis z duża ilością zdjęć – o naszej najnowszej pomocy: „Pingwinki na lodzie”. Jest to jeden z fajniejszych zestawów do ćwiczeń matematycznych na konkretach z jakim się zetknęłam – łączy zabawę z nabywaniem wielu umiejętności matematycznych.
Pingwinki rozwijają umiejętność przeliczania, kategoryzowania, rozwiązywania działań arytmetycznych, szacowania oraz podstawowe umiejętności wykonywania obliczeń.
Jak bawimy się z pingwinkami?
– Kategoryzujemy ze względu na kolor
– Układamy sekwencje
– Uzupełniamy sekwencje
– Gramy w „Co brakuje?” Układam różnokolorowe pingwinki na podstawce, Milenka chwilę się przygląda i zamyka oczy. Zdejmuję jednego pingwinka – jej zadaniem jest odgadnąć którego brakuje.
– Gramy także w zmienioną wersję powyżej opisanej gdy, czyli: „Co zmieniło miejsce?” – zasady takie same jak w „Co brakuje?”, ale dla odmiany zamieniam miejscami 2 pingwinki, a jej zadaniem jest odgadnąć które pingwiny zamieniły się miejscami.
– Przeliczamy – układam na podstawce pingwinki, Milena przelicza i dokłada etykietę z właściwą cyfrą.
– Lub na odwrót – układam etykietę z cyfrą a Milena układa odpowiednią ilość pingwinków.
– Rozwiązujemy proste działania arytmetyczne – na lodzie siedziały 2 żółte pingwiny. Przyszły do nich 4 czerwone pingwiny. Ile razem pingwinów jest na lodzie?
– Rozwiązujemy proste działania arytmetyczne i dokładamy do nich odpowiednie etykiety.
– Gramy w stos pingwinów. Na środku stołu kładę stos pingwinów w różnych kolorach. Gracz który rzuca kostką odczytuje z kostki cyfrę (Milenka dostała od brata specjalną kostkę z cyframi) i układa na swojej podstawce tyle pingwinów ile wylosował na kostce. Gra kończy się w chwili gdy nie ma już pingwinków na stosie. Wygrywa ten kto ma więcej pingwinków.
Na pingwinkach możecie wykonywać bardziej złożone działania, bowiem podstawek jest 10, a pingwinków 100 – możecie więc śmiało uczyć się matematyki w zakresie do 100. My na razie skupiamy się tylko na dodawaniu do 10, gdy Milenka to opanuje powoli będziemy rozszerzały zakres dodawania i wprowadzimy także odejmowanie. A kiedyś także mnożenie i dzielenie w zakresie do 100.
Pozdrawiam Was serdecznie i… lecę realizować kolejny projekt dla Mileny, o którym już wkrótce 🙂
edukacja matematyczna Montessori materiał matematyczny zabawy logopedyczne