Głębiej widać płetwonurka, który dał do wody nurka….
Dziś zabieram Was na podwodną wyprawę. Okularki do nurkowania gotowe? Stroje kąpielowe przygotowane? To zabieramy się do badania przestrzeni oceanu – czyli przedstawiam Wam kolejną w naszej kolekcji układankę wielkoformatową Państwa Szwajkowskich.
Dziś pokażę Wam jak pracujemy z tą wspaniałą układanką zgodnie z sugestiami autorów.. oraz jak zwykle moje wariacje na temat 🙂
Na początku zgodnie ze wskazówkami autorów. Podaję Milence poszczególne elementy obrazka i czytam rymowankę z załączonej instrukcji. Milenka układa pierwszy kawałek układanki na podłodze. Podaję jej kolejny obrazek i jej zadaniem jest uważnie wysłuchać rymowankę i położyć kolejny element w odpowiednim miejscu. I tak po kolei, każdy element, a do niego rymowanka do wysłuchania. Dziecko musi uważnie wysłuchać rymowanki, aby w odpowiednim miejscu dołożyć kolejny element.
Pamiętajcie, że podczas słuchania i układania dziecko nie tylko buduje poczucie rytmu i rymu, ale doskonali orientację na płaszczyźnie i wyobraźnię przestrzenną.
Następnie zbieramy układankę, tasujemy obrazki i losowo rozdajemy między siebie a dziecko (;un większą ilość dzieci). Po rozdaniu kart każdy rozkłada przed sobą obrazki i wspólnie wysłuchując kolejnych rymowanek, układamy układankę:
„Pod nią delfin uśmiechnięty,
co jej nie da zjeść przynęty.”
Osoba która ma przed sobą obrazek opisany rymowanką – układa go w odpowiednim miejscu. Kolejną propozycją sugerowaną przez autorów jest zadawanie rymowanych pytań – pytania oczywiście zawarte są w instrukcji.
Moje wariacje na temat układanki to… nauka czytania. Układamy więc dymki z paradygmatami na układance, ale nie tylko 🙂
Na kupionej kiedyś na promocji w Lidlu zabawce w łowienie rybek na wszystkich elementach przyklejam aktualnie ćwiczone paradygmaty i podaję Milence polecenia, dzięki którym ćwiczymy przyimki oraz orientację w przestrzeni, np. połóż rybkę pod łódką.
Po rozłożeniu wszystkich elementów przystępujemy do zabawy. Milenka za pomocą wędki łowi paradygmaty z układanki:
A następnie mówi co złowiła, odwraca element i czyta sylabę.
Czas na czytanie na macie do kodowania. Mata, kolorowe kwadraty, etykiety z paradygmatami, układanka „Pod wodą”…. i do dzieła! Pionowo układam kolorowe kwadraty, poziomo etykiety z paradygmatami:
I zabieramy się do czytania! Podaję Milence po jednym kawałku układanki wydając polecenia:
- Połóż płetwy na żółtym MA
- Połóż delfina na czerwonym PA
- Połóż kraba na żółtym MU….. itd.
Dziecko musi więc połączyć dwie cechy – kolor i paradygmat, odnaleźć je na planszy i położyć obrazek na odpowiednim polu.
Jeśli zastanawiacie się, czy warto kupić układanki wielkoformatowe Państwa Szwajkowskich, pamiętajcie, że czytanie dzieciom rymowanek w kontekście obrazka tworzonego z elementów, sprzyja koncentracji, rozwija orientację na płaszczyźnie i wyobraźnię przestrzenną, ułatwia zapamiętywanie, buduje poczucie rytmu i wzbogaca słownictwo.
My naprawdę serdecznie polecamy te układanki a za jakiś czas na pewno kupimy kolejną 🙂